Τετάρτη, 10 Φεβρουαρίου 2016

Φωτισμός μουσείων & εκθεσιακών χώρων


Φωτισμός πινάκων
Oι τρόποι φωτισμού ενός πίνακα ποικίλλουν, ανάλογα με το είδος του πίνακα και το οπτικό αποτέλεσμα που επιδιώκεται. Σε γενικές γραμμές χρησιμοποιούνται δύο τεχνικές. H πρώτη επικεντρώνεται μόνο στον πίνακα, ενώ η δεύτερη λαμβάνει υπόψη τη συνολικότερη επιφάνεια του τοίχου, στον οποίο ο πίνακας έχει αναρτηθεί. Ανεξάρτητα από το αν ο πίνακας καλύπτεται από γυαλί ή όχι, η θέση του φωτιστικού είναι σημαντική σε συνάρτηση πάντοτε με τη θέση του θεατή.
Φωτισμός προθηκών
Oι προθήκες που φωτίζονται εξωτερικά έχουν συνήθως γυάλινο ή πλαστικό σκελετό και είναι κατασκευασμένες με το ελάχιστο δυνατό πλαίσιο στήριξης, ώστε να αποφεύγονται ανεπιθύμητες σκιάσεις. Η τοποθέτηση και η εστίαση των φωτιστικών γίνεται με τέτοιο τρόπο, ώστε να αποφεύγονται σκιάσεις στις προθήκες από τους επισκέπτες και αντανακλάσεις των φωτιστικών στις γυάλινες επιφάνειες.
Στις προθήκες που φωτίζονται εσωτερικά χρησιμοποιούνται φωτεινές πηγές φθορισμού ή αλογόνου χαμηλής τάσης. Όταν χρησιμοποιούνται λαμπτήρες αλογόνου χαμηλής τάσης με διχρωικό καθρέφτη, πρέπει να επιλέγονται με προσοχή από άποψη εκπομπής υπεριώδους ακτινοβολίας και εύρους φωτεινής δέσμης. Η νέα γενιά αυτών των λαμπτήρων με τη χαρακτηριστική ένδειξη UV-STOP διαθέτει σωλήνες από χαλαζία, που απορροφούν σε μεγάλο βαθμό την ανεπιθύμητη υπεριώδη ακτινοβολία.
Για την πλήρη απομάκρυνση της υπεριώδους ακτινοβολίας πρέπει να χρησιμοποιούνται απαραίτητα και τα νέα διχρωικά φίλτρα σε όλα τα φωτιστικά. Τα τελευταία χρόνια έχουν χρησιμοποιηθεί αρκετά στους χώρους των μουσείων, κυρίως για τον εσωτερικό φωτισμό προθηκών, συστήματα οπτικών ινών. Το πλεονέκτημά τους είναι ότι επιτρέπουν την τοποθέτηση της φωτεινής πηγής μακριά από την προθήκη, καθιστώντας εύκολη τη συντήρηση του όλου συστήματος και την αλλαγή του λαμπτήρα. Το εξαιρετικά μικρό μέγεθος των οπτικών ινών κάνει επίσης εύκολη τη διακριτική ενσωμάτωσή τους στο σώμα της προθήκης.
Α. Φωτισμός πίνακα σε εκθεσιακό χώρο ύψους 2,70 m εως 3,30 m.
Για ύψη από 2,7 m εως 3,3 m η απόσταση του φωτιστικού από τον τοίχο υπολογίζεται ως εξής:
Το φωτιστικό πρέπει να στοχεύει τον πίνακα, τοποθετημένο υπό γωνία 30° από την κατακόρυφο, ώστε να αποφεύγεται η απευθείας θάμβωση, αλλά και οι ενοχλητικές αντανακλάσεις στην επιφάνεια του πίνακα.
Μ’ αυτή τη βάση γίνεται η επιλογή της κατάλληλης φωτεινής δέσμης (συνήθως το εύρος δέσμης που χρησιμοποιείται είναι μεταξύ 24° και 60°) για την κάλυψη του συγκεκριμένου ύψους και πλάτους του πίνακα.
Το σημείο Α είναι το σημείο εστίασης του φωτιστικού (συνήθως 1/3 της απόστασης κάτω από τον πίνακα).
Β. Φωτισμός πίνακα σε εκθεσιακό χώρο ύψους 4 m.
Για υψηλότερους εκθεσιακούς χώρους και για   μεγαλύτερους πίνακες, όπου ο θεατής κοιτάζει προς τα επάνω υπό μεγαλύτερη γωνία, η απόσταση των δύο φωτιστικών από τον τοίχο υπολογίζεται ως εξής:
Τα φωτιστικά πρέπει να στοχεύουν τον πίνακα τοποθετημένα υπό γωνία 25° από την κατακόρυφο, ώστε να αποφεύγεται η απευθείας θάμβωση, αλλά και οι ενοχλητικές αντανακλάσεις στην επιφάνεια του πίνακα.
Μ' αυτή τη βάση γίνεται η επιλογή της κατάλληλης φωτεινής δέσμης (το εύρος δέσμης που χρησιμοποιείται είναι μεταξύ 24° και 38°) για την κάλυψη του συγκεκριμένου ύψους και πλάτους του πίνακα.
Το σημείο Α1 είναι το σημείο εστίασης του δεύτερου φωτιστικού (συνήθως 2/3 της απόστασης κάτω από τον πίνακα).

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟ ΠΗΡΑΜΕ ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΚΤΙΡΙΟ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου